باریت لایه ای با میزبان رسوبی (Stratiform Barite)

Stratiform Barite

باریوماین تیپ کانسار باریت با میزبان رسوبی، به صورت چینه ای یا عدسی شکل تشکیل می شود و  ممکن است به بیش از ده متر ضخامت و چندین کیلومتر طول برسد. سنگ‌های غنی از باریت  معمولاً مربوط به بخش دیستال (به دور از منشا تغذیه) و جانبی در ذخایر سرب-روی sedex با میزبان شیلی هستند و البته برخی از  کانسارهای رسوبی باریت با رسوبات روی- سرب با میزبان شیلی مرتبط نیستند.

باریت بلورین

مترادف: باریت استراتیفر.

کانی ها: باریت (احتمالاً روی، سرب،  نقره)

ادامه مطلب

سنگ آهن Ironstone

سنگ آهن Ironstone

دو نوع سنگ آهن به نام های سنگ آهن مینت و کلینتون تشکیل می شود. سنگ آهن از نوع کلینتون معمولاً لایه‌ای تا توده ای، قرمز تیره تا قرمز یا قهوه‌ای مایل به ارغوانی است و از اولیت‌ها یا کره‌های متشکل از هماتیت و گوتیت تشکیل شده است. سنگ آهن از نوع مینت عمدتاً قهوه ای تیره تا سبز-قهوه ای یا خاکستری-سبز با بافت مشابه است و لایه نازک تا توده ای دارد.

 تصویری از سنگ آهن

ادامه مطلب

کانسارهای منگنز رسوبی چه نوع کانسارهایی می باشد؟

 منگنز رسوبی

 افق های جانبی گسترده ای از منگانیت، پسیلوملان، پیرولوزیت، رودوکروزیت و سایر کانی های منگنزی که در رسوبات دریایی مانند دولومیت، سنگ آهک، گچ و شیل سیاه وجود دارند. رسوبات منگنز اغلب بافت‌های مختلفی از جمله اولیت‌ها و پیزولیت‌های رسوبی، لایه ای‌ ، بسترهای فرو افتاده، جانشینی در فسیل‌های فراوان را نشان می‌دهند. در این کانسارها "سنگ اولیه" معمولاً با فرآیند سوپرژن غنی‌تر می‌شود. این ذخایر منبع اصلی منگنز در مقیاس جهانی هستند.

تصویر رخنمون از رخساره لایه ای حاوی منگنز رسوبی

ادامه مطلب

کانسارهای مس با میزبان رسوبی

Cu-Ag-Co با میزبان رسوبی

کانسارهای مس با میزبان رسوبی، شامل کانسارهایی از چینه های دانه پراکنده از مس آزاد، کالکوسیت، بورنیت و کالکوپیریت در انواع سنگ‌های رسوبی قاره‌ای از جمله شیل سیاه، ماسه سنگ و آهک هستند. این توالی‌ها معمولاً زیر و یا به صورت میان لایه با ماسه‌سنگ‌های قرمز رنگ با توالی‌های تبخیری قرار می‌گیرند. سولفیدها معمولاً توسط چینه های خاکستری، سبز یا سفید میزبان هستند.

ادامه مطلب

Volcanic Redbed Cu

Volcanic Redbed Cu

کانسارهای تیپ مانتو

 در کانسارهای تیپ مانتو کالکوسیت، بورنیت و یا مس آزاد در جریان‌های آتشفشانی مافیک تا فلسیک، توف و برش و سنگ‌های رسوبی مرتبط به‌صورت دانه پراکنده، رگه‌ای و آمیگدال‌های پرکننده شکستگی‌ها و برش‌های جریان‌دار دیده می‌شوند. برخی از نهشته ها به صورت صفحه ای و پهنه های چینه ای هستند، در حالی که برخی دیگر توسط سازه ها و چینه نگاری متقاطع کنترل می شوند.

ادامه مطلب