شرکت زمین خاک پویان

 

خدمات ژئوفیزیک

آبیابی و اکتشاف آبهای زیر زمینی

ژئوفیزیک معادن

خدمات نقشه برداری و دورسنجی

کانسارهای mvt چه نوع کانسارهایی می باشد؟

کانسارهای mvt

کانسارهای mvt، کانسارهای اپی ژنتیک، کم دما، استراتاباند از گالن، اسفالریت، پیریت و مارکازیت، همراه با دولومیت، کلسیت و کوارتز به صورت باطله در توالی‌های کربناته می باشند که در پلت فرمهای دارای تخلخل اولیه و ثانویه تشکیل می گردد.

 کانسارهای mvt

 مترادف ها: سرب-روی نوع آلپی، روی آپالاچین، سرب-روی اپی ژنتیک با دمای پایین. در برخی از مطالعات، Zn-Pb نوع ایرلندی با رسوبات MVT طبقه بندی می شود.

محصولات فرعی: سرب، روی، ± نقره (کادمیم، باریت، فلوریت)

کانسارهای mvt در چه سیستم تکتونیکی تشکیل می­ شود؟

 متداول ترین سیستم تکتونیکی در تشکیل این کانسارها مربوط به حاشیه قاره ها و درون سکوهای کراتونی پایدار است. برخی از این رسوبات درپیشانی کمربندهای تراستی گنجانده شده اند.

کانسارهای mvt در چه محیط رسوبی / محیط زمین شناسی تشکیل می­ شود؟

سنگ های میزبان در آب های کم عمق، به ویژه محیط های دریایی جزر و مدی تشکیل می شوند. اکثر ذخایر در اطراف حوضه های شیلی و عمیق یافت می شود. برخی در داخل یا نزدیک ریفتها نیز واقع شده اند.

محیط رسوبی و محیط تکتونیکی  کانسارهای mvt

زمان کانی‌سازی: پروتروزوییک تا ترشییری، با دو پیک در زمان دونین تا پرمین و کرتاسه تا ائوسن. زمان تشکیل کانی‌سازی  ویژگی اپی ژنتیکی این نهشته‌ها را تایید کرده است. تفاوت بین سن سنگ میزبان و سن کانی سازی از ناحیه ای به ناحیه دیگر متفاوت است. نهشته های شناخته شده یوکان در لایه های پروتروزوئیک میزبانی می شوند، اما سن واقعی کانی سازی این ذخایر اپی ژنتیکی محدود نشده است.

انواع سنگ میزبان: سنگ های میزبان معمولاً سنگ دولومیت، سنگ آهک یا آهک دولومیتی هستند. میزبانی محلی در ماسه سنگ، کنگلومرا یا شیل آهکی میز مشاهده شده است.

سنگ میزبان و محیط تکتونیکی  کانسارهای mvt

ژئومتری : چینه کران و گهگاه لایه ای شکل، جانشینی گسترده و رگچه ای

بافت/ساخت: معمولاً به صورت سیمان سولفیدی در برشهای فرو ریخته نمایان میشود . کانی‌های سولفیدی ممکن است بین قطعات برش منتشر شوند، به صورت لایه‌هایی در افق بالایی قرار گیرند یا فضای داخل قطعه را به طور کامل پر کنند. اسفالریت معمولاً به صورت سیمان کولوفرم یا به صورت لایه های آواری  بین قطعات سنگ میزبان دیده می شود. استالاکتیت های سولفیدی در برخی نهشته ها به وفور یافت می شوند. مواد معدنی سولفید بافتی بسیار ریز و دانه درشت ممکن است در یک ذخایر یافت شوند.

کانی شناسی سنگ معدن (اصلی و فرعی): گالن، اسفالریت، باریت، فلوریت، کالکوپیریت. برخی از سنگ‌ها حاوی نقره هستند. اگرچه برخی از مناطق MVT منطقه بندی فلزی را نشان می دهند، این یک ویژگی معمول نیست.

کانی شناسی گانگ (اصلی و فرعی): دولومیت (می تواند صورتی) باشد، پیریت، مارکازیت، کوارتز، کلسیت، گچ.

کانی شناسی و ساخت و بافت  کانسارهای mvt

کانی شناسی دگرسانی: سنگ دولومیت ریز کریستالی ممکن است به صورت گسترده  در منطقه ایجاد شود، در حالی که دولومیت کریستالی درشت نزدیک به اجسام سنگی رایج تر است. انحلال گسترده کربنات منجر به رسوب اجزای باقیمانده نامحلول به عنوان رسوبات داخلی می شود. فلدسپات اصیل جزئی و کانی های رسی میتواند گسترده باشد.

آب و هوا: توسعه گسترده اسمیتسونیت، هیدروزینسیت، ویلمیت و همی‌مورفیت می توان انباشته های بزرگی از کانی های ثانویه روی را شکل دهد. گالن معمولاً در برابر هوازدگی بسیار بیشتر از اسفالریت مقاوم است. گوسان های غنی از آهن به طور معمول به خوبی توسعه نمی یابند، حتی در نهشته های غنی از پیریت.

کنترل کننده های کانی زایی در کانسارهای mvt چیست؟

هر واحد متخلخل ممکن است میزبان سنگ معدن باشد. تخلخل ممکن است اولیه (نادر) یا ثانویه باشد. برش‌های کلپسهای انحلالی شایع‌ترین میزبان هستند، اگرچه برش‌های گسلی، ریفهای نفوذپذیر و برش‌های ریزشی نیز ممکن است تشکیل کانسار دهند. برش‌های انحلالی ممکن است از طریق عمل آب‌های جوی یا سیالات گرمابی تشکیل شوند. سفره های آب زیرزمینی ممکن است ماسه سنگ متخلخل یا واحدهای آهکی باشد. سنگ‌های آهک ممکن است به دلیل حل شدن توسط مایعات کانه‌دار نازک شوند.

مدل‌های ژنتیکی: این کانسارها شامل رسوبات اپی ژنتیک هستند وماده معدنی بعد از تشکیل سنگ میزبان ایجاد شده‌اند. به نظر می‌رسد فرآیندهای کانی‌سازی اصلی پر کردن فضای باز بین قطعات برش و جایگزینی قطعات یا سنگ دیواره بوده است. اهمیت نسبی این دو فرآیند به طور گسترده ای در میان و در داخل نهشته ها متفاوت است. مطالعات سیال درگیر نشان می‌دهد که این رسوبات از محلول‌های گرمابی (75-200 درجه سانتی‌گراد)، شور و از نظر ترکیب مشابه با شورابه های میدانهای نفتی تشکیل شده‌اند. حرکت شورابه ها به خارج از حوضه های رسوبی، از طریق سفره های زیرزمینی یا گسل ها، به سمت سازه های میزبان پذیرفته شده ترین حالت تشکیل است.

مدل ژنتیکی و مدل تشکیل  کانسارهای mvt

انواع رسوبات مرتبط: "Zn-Pb  با میزبان کربنات نوع ایرلندی ، ذخایر اکسید روی.

راهکارهای اکتشافی کانسارهای mvt چیست؟

خصوصیات ژئوشیمیایی: آنومالیهای مثبت  از روی به آسانی در خاک های باقیمانده و رسوبات رودخانه ها  قابل تشخیص است. مقادیری آنومالی منطقه ای سرب، روی، مس، مولیبدن، نقره، کبالت، نیکل، کادمیوم، منیزیم، فلوردر بقایای نامحلول سنگ های کربناته از راهکارهای اکتشافی این تیپ کانسارهاست.

خصوصیات ژئوفیزیکی: رسوبات ممکن است توسط سیستم های IP، مقاومت، گرانی سنجی و EM (CS-AMT/AFMAG) شناسایی شوند. متدهای لرزه ای نتایج مبهمی به همراه دارد.

تیم زمين شناسي و اكتشاف مجموعه زمین خاک پویان با پرسنلی مجرب و دارای دانش روز در خصوص اکتشاف و استخراج انواع معدن پشتیبان و مشاور شماست.

در صورت نیاز به مشاوره با مهندسین زمین خاک پویان تماس حاصل فرمایید.

تلفن تماس

09124677907

09126784945

 

برخی ازشرکت ها و سازمانهایی که افتخار همکاری با آنان را داشته ایم